top of page

middelbaar beroeps onderwijs

voor studenten

playing for success is er voor jou als je...

- benieuwd bent waar jouw interesses en kwaliteiten liggen;

- je wel wilt maar het niet lukt om op school te komen;

- je gedachten in je hoofd hebt waar je niet verder mee komt;

- je geen motivatie hebt om op school te komen;

- je soms weinig zelfvertrouwen hebt;

- je persoonlijke omstandigheden wilt aanpakken waar je last van hebt;

- je het leuk vind om verschillende sporten te doen.

​

Bij Playing for Success komen studenten van 16 tot 23 jaar die zich hierin herkennen. Je komt terecht in een groep waar iedereen zijn eigen doelen heeft, maar waar het ook de bedoeling is dat je elkaar helpt.

waar en wanneer?

Tien weken lang, op dinsdag- en woensdagmiddag kom je naar de Topsporthal van Landstede. Samen met andere studenten praten we over verschillende onderwerpen. Het kan gaan over zelfvertrouwen; je grens leren aangeven en nog veel meer. We vinden het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn. We zijn veel aan het sporten. Daarbij kun je denken aan basketbal en voetbal, maar ook klimmen. Tenslotte doen we ook iets goeds voor een ander en gaan we bezig met positieve gezondheid. Je hoeft niet sportief te zijn, je gaat wel inzet tonen. 

mogelijke doelen:

- werken aan een positief zelfbeeld en meer zelfvertrouwen

- kijken naar eigen gedrag

- vergroten leermotivatie

- signaleren en tonen van emoties

- grenzen verleggen

- aangaan en onderhouden van vriendschappen

- leren doorzetten

- grenzen aangeven

- enthousiast maken voor verschillende sporten

voor ouders

het programma

Playing for Success Zwolle MBO wordt naast het reguliere curriculum aangeboden. Het is een vrijwillig, grotendeels naschools, programma voor jongeren van 16 t/m 23 jaar. Om sociaal-emotionele redenen loopt het soms op school minder goed dan verwacht. Er komt niet uit de leerling wat erin zit. Playing for Success draagt bij aan een betere motivatie en meer zelfvertrouwen, waardoor de kans op betere schoolprestaties groter wordt. De combinatie van onderwijs en sport is hierbij de sleutel tot succes. Playing for Success focust zich sterk op deze succeservaring van de student en is gericht op preventie van voortijdig schoolverlaten.

waar en wanneer?

Bijzonder aan dit sportieve programma is dat het plaatsvindt in de Topsporthal van Landstede. Tien weken lang, twee middagen in de week, doen de studenten zoveel mogelijk positieve leerervaringen op. Ze sporten, leren en werken samen aan spannende opdrachten in een echte WOW-omgeving. Playing for Success zorgt ervoor dat jongeren zich weer bijzonder voelen en in zichzelf gaan geloven.

selectie en aanmelden

Deelnemers kunnen zichzelf aanmelden bij de PfS-docent of worden geselecteerd door het ondersteuningsteam vanuit de desbetreffende school (Plusvoorziening/eerste en tweedelijns onderwijs/SSC). Voordat de student start met Playing for Success worden eerst via een intake zijn of haar persoonlijk doel(en) vastgesteld. Tijdens het traject worden de ontwikkelingen die de student doormaakt, gerapporteerd en doorgesproken met de student. Hierna worden de vorderingen volgens afspraak teruggekoppeld aan ouder(s)/verzorger(s) en/of aan de school. Voorbeelden van persoonlijke doelen waar samen met de leerling, ouder(s) en de school aan gewerkt wordt zijn:
 
·         Werken aan een positief zelfbeeld en meer zelfvertrouwen.
·         Het vergroten van de leermotivatie.
·         Kijken naar je eigen gedrag en leren met feedback om te gaan.
·         Vriendschappen aangaan en onderhouden.
·         Signaleren en tonen van emoties en gevoelens.
·         Grenzen verleggen en leren doorzetten.
·         Grenzen aangeven.
·         Leren samenwerken.
·         Omgaan met winst en verlies.
·         Omgaan met groepsdruk.
·         Bewustwording rondom een gezonde leefstijl en positieve gezondheid.
 

kosten

Deelname wordt bekostigd door de desbetreffende school van de student. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunt u contact opnemen met docenten MBO van Playing for Success.
 

vragen?

Heeft u nog vragen? De noodzakelijke gegevens kunt u onder in de website vinden.

voor scholen

Kenmerken

Naschools programma van 10 tot 12 weken, 1 middag per week, 2 à 3 uur lang

- gericht op studenten uit het middelbaar beroepsonderwijs die om sociaal emotionele redenen niet de prestaties leveren die op school van ze verwacht worden. 

- tijdens en na het reguliere onderwijs

-selectie vindt plaats via school. 

- deelname is vrijwillig, niet vrijblijvend

- de "WOW-factor" is belangrijk. De omgeving inspireert de deelnemers om te leren. 

- de leercentra worden geleid door gekwalificeerde docenten ondersteunt door hbo-stagiaires.

- het programma is gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de deelnemers.

- het curriculum sluit aan bij de individuele leerbehoeften en -mogelijkheden. 

- de leerresultaten worden zorgvuldig gemonitord.

voor wie is playing for success?

Playing for Success is voor studenten die op sociaal emotioneel vlak iets willen veranderen. Playing for Success MBO beoogt verschillende effecten te realiseren bij studenten.
 

Beoogde effecten bij studenten:
•          Waar liggen jouw kwaliteiten.
•          Eigen verantwoordelijkheid nemen voor gemaakte/te maken keuzes.
•          Sterkere motivatie om te leren.
•          Betere keuzes met betrekking tot doorstroom naar vervolgopleiding.

Voorbeelden van persoonlijke doelen waar samen met de studenten, (ouder(s)) en de school aan gewerkt wordt zijn:
•          Werken aan een positief zelfbeeld en meer zelfvertrouwen.
•          Het vergroten van de leermotivatie.
•          Kijken naar je eigen gedrag en leren omgaan met feedback.
•          Vriendschappen aangaan en onderhouden.
•          Signaleren en tonen van emoties en gevoelens.
•          Grenzen verleggen en leren doorzetten.
•          Leren samenwerken.
•          Kennismaken met en enthousiast maken voor verschillende sporten.
 

het curriculum

Het curriculum van Playing for Success bestaat uit verschillende onderdelen, samen vormen zij een samenhangend geheel.


1. Intake (doel bepalen)
2. Sociale vaardigheid trainingen (inzicht in eigen kwaliteiten)
3. Sport en spel (omgaan met groepsdruk, leren samenwerken, grenzen aangeven en verleggen en omgaan winst en verlies)
4. Sportclinics (succesbeleving)
5. Gespreksvormen (groepsgesprekken en individuele gesprekken)
6. Context gebonden activiteiten

7. Iets goeds doen voor een ander 

aanmeldprocedure

•          Screening door zorgstructuur: student, school of PfS-docent/plusvoorziening/eerste en tweedelijns onderwijs/SSC ziet een hulpvraag bij de student.
•          Motivatiegesprek: is de student bereid om aan zijn of haar eigen gedrag te werken?
•          Intakegesprek:
               - student en mentor vullen vooraf het intakeformulier in.
               - De student (en omgeving) bepaalt zijn of haar persoonlijke doelen.
               - Student is zijn aanwezig, indien nodig sluiten ouders/verzorgers en/of LOB-er aan.

aanmeldprocedure

•          Screening door zorgstructuur: student, school of PfS-docent/plusvoorziening/eerste en tweedelijns onderwijs/SSC ziet een hulpvraag bij de student.
•          Motivatiegesprek: is de student bereid om aan zijn of haar eigen gedrag te werken?
•          Intakegesprek:
               - student en mentor vullen vooraf het intakeformulier in.
               - De student (en omgeving) bepaalt zijn of haar persoonlijke doelen.
               - Student is zijn aanwezig, indien nodig sluiten ouders/verzorgers en/of LOB-er aan.

bottom of page